BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, April 1, 2009

Jika Ini Jalanku

Saat aku merenung diriku..
aku memikirkan..bertapa bijaknya kehidupan..
bertapapun kucuba lari..ku masih mentah memahami..
tp semua itu mungkin hanya alasanku..
bagaimana aku boleh berkata begitu..tanpa aku lihat semuanya dengan matahatiku..


ya Allah..
bertapa lemahnya diriku..
saatku diuji..bertapa lalainya aku..


aku mahu ya Allah..
sahabat-sahabat untuk kejalanMu

aku mahu Ya Allah..bertemankan mereka..
untuk kehidupan dunia dan akhiratku..

tp..ikhlaskah hatiku bertemankan mereka..
ikhlaskah hatiku menerima mereka..
aku mahu mereka merasai kehadiranku..
tp mungkin aku sendiri terlepas pandang dalam menghargai tika kehadiran mereka..

tp ingat wahai diriku..kau yang mentah..ingin benar mencari redhanya
jangan kau lupa yang lemah di sisimu..
mereka juga ada harapan..
mungkin kau yang tidak tahu..
apa juga pandangan kau..kau perlu memikirkan juga akan mereka
bantulah mereka dengan kudratmu..sepenuh hatimu..atas nama cinta pada Robbmu

mungkin itu jalanNya untuk membantumu
memahami kebijaksanaan dunia yang ingin benar kau fahami itu..

namun..jangan pula kau lupa akan taman hatimu..dengan matlamat asalmu..
dan mohonlah pimpinan terbaik dariNYA yang paling memahamimu..

ingatlah duhai hatiku..
jika jalan manis ini yang kau pilih..

maka..
tidak ada jalan mudah untuk kau kecapinya..
pastinya banyak halangan yang bakal kau hadapi..

bersabar dan bersyukurlah duhai sanubari..
ini jalan yang kau pilih..dan ini jalan tenang yang kau impikan..

pastikan kau sentiasa mengingatkan dirimu tentang itu..

maafkan dirimu..
andai langkah kau kadangkala tersasar..
dan jangan biar ia terlalu jauh tersasar..
saat kau sedar..itulah kemanisan..

usah kau peduli lagi tentang yang lain yang menghalang perjalananmu itu..

carilah teman-teman yang bisa membantumu ke jalan itu..dan ajarlah dirimu untuk menjadi teman yang kau impikan itu..jadilah yang terbaik untuk dirimu dan insan-insan yang sentiasa bersamamu dengan penuh syukur buat Robbmu..

p/s : destinasi cinta yangku cari..sebenarnya semakin hampir..cuma kabur kerana dosa di dalam hati..relaku redah daerah cinta yang lahir dari wadah yang alpha..tiada tenang kutemui hanya kecewa..menyelubungi..( bait2 lirik lagu kegemaranku kala ini..mestica, destinasi cinta)

0 comments: